Fyradagars repetitionskurs för lastbil med släp genomförd
Kåren fick i år uppdraget att genomföra en sammanhållen fyradagarskurs. Den genomfördes under torsdag - söndag i början av oktober, med såväl teoretiska delar som praktiska tillämpningar.
Värdlandsscenario för FAK Skellefteå/Norrbotten på kurs!
Vår kår, FAK Skellefteå/Norrbotten, har genomfört en sammanhållen fyradagars repetitionskurs för lastbil med släp under ett värdlandsscenario för MTE Västerbotten. Som alltid genomfördes detta på ett professionellt sätt, trots att en skogsbilväg inte höll efter det myckna regnandet. Bärgningen av släpen som gick i diket ordnades smidigt och ingen förare utsattes för risker när släpen drogs upp på vägen. De lossades på 20 ton sand för hand, och stärkte sammanhållningen!
Kursen eller övningen genomfördes som ett scenario där vi som värdlandsstöd skulle leverera dricksvatten och torrvaror till ett fältkök samt grus och rör för att reparera en skadad grusväg i inlandet. Därför behövdes transport av hjullastare, virkespaket, IBC-containers, pallgods, rör och grus. Förarna fick använda såväl sling, spännband som kätting under lastningen inför körövningen.
Kursen genomfördes under torsdag – söndag i början av oktober, med teoretiska delar och praktiska tillämpningar.
Ett av våra mål i kåren och MTE Norrbotten är att kunna genomföra uppdrag för Försvarsmakten. För detta krävs att vi kompletterar våra behörigheter med de speciella regler som gäller för militära förarbevis. Vissa av dessa kan genomföras under ledning av våra egna instruktörer/förarprövare, medan andra delar kräver utbildning ledd av militära trafikinspektörer. För dem som då blir godkända blir körkunskaperna validerade och de kan sedan få framföra militära fordon.
Eftersom alla våra förare i MTE är eller har varit yrkesverksamma, ingår vanliga fordonsrelaterade uppgifter i det dagliga arbetet. Andra tekniska delar som fordonshydraulik, kanske inte berör de fordon man hanterar. Därför hade vi denna gång utbildning av en av fordonsprogrammets lärare. Lastsurrning och dess praktiska delar leddes av våra instruktörer.
Efter bastu och middag på lördagskvällen kom en genomgång av lastvikter beräknat på registreringsbevis för respektive fordon. Förarna fick därefter kontrollera hur de skulle planera sina vägval inför hemresan med hänsyn till Bk-klassningen av vägarna.
Kursen avslutades som vanligt med fordonsvård och kursutvärdering.