HASTIGHET HASTIGHETSBEGRÄNSNING
Hastighet, hastighetsbegränsning och respektera den satta hastighetsgränsen kan vara svårt, ibland verkar det vara satt en onödigt låg hastighetsgräns. Det skapar irritation bland vissa. Det finns säkert en anledning till val av hastighetsgräns.
Ett uppdrag från NTF skall belysa hur hastighetsbegränsningar efterföljs. NTF:s uppdrag är att mäta minst 160 fordon på en 60 sträcka i Umeå.
Mätningen skall utföras på samma plats, olika veckodagar och tidpunkter.
Följande skall noteras, fordonstyp (personbil, lätt lastbil, tung lastbil, tung lastbil med släp och buss), reg. nr., tidpunkt och hastighet.
Mätning vid köbildning får endast ske av 1:a fordonet i kön.
Det gäller att vara snabb med noteringarna och framför allt rätt reg. nr.
Trafikanterna skötte sig bra, av 168 mätta så var det 13 som överskred gällande hastighetsgräns. Några upptäckte att det pågick mätning, bromsade in, men det är lite sent då avståndet från mätplats till fordon var i det flesta fall omkring 250 meter när hastigheten registrerades i laserpistolen.
Två tremannalag klarade detta på 77 timmar med hjälp av laserpistol.