FAK reder ut snöstormen i Jönköpings län
Ett 20-tal medlemmar ur FAK-Jönköping ryckte in och räddade situationen för fastkörda fordon och nedkylda förare längs E 4:an norr om Jönköping i onsdagsnatt.
Räddningstjänsten begärde stöd av FAK/RRG-Jönköping kl 20.30 på tisdagskvällen.
Under hela natten mot onsdagen den 3 april jobbade ett 20-tal medlemmar ur kåren vid snöovädret på E 4:an!
Kårchefen Bill Skoglund tittar ut genom fönstret och snön vräker ner vid halv nio-tiden på kvällen den 2 april 2024. Precis då ringer räddningschefen vid Jönköpings kommun och begär stöd av FAK:s bandvagnar. Hela E 4:an är igenkorkad med lastbilar och personbilar där kön börjar innan Jönköping söderifrån och sträcker sig till Gränna!
Enhetschefen för bandvagnarna Jeppe får i uppdrag att kalla in tolv bandvagnsförare omgående och tunggruppens enhetschef Martin får i uppdrag att kalla in sex lastbilsförare för transport av bandvagnarna. Molidendepåns förråd öppnas upp och bandvagnar körs till tankning vid Hyltenamacken. Lastbilar är tankade och det sätts på maskinflak för att lasta bandvagnar. Bandvagnarna ”laddas ” med filtar och vattenflaskor för de som sitter fast på E 4:an.
Efter 3,5 timma är allt lastat och man värmer upp gulaschsoppa innan avfärd. Räddningstjänsten vill ha två bandvagnar till Gyllene Uttern vid Gränna och en vid motell Vätterleden. Dessutom vill Räddningstjänsten ha tre bandvagnar vid räddningsstationen Rosenlund i Jönköping.
Marschvägen var utstakad från Moliden via Barnarp till Råslätt och därefter Huskvarna för att köra gamla E 4:an norrut. Men den vägen hade även andra lastbilar tänkt att ta sig förbi E 4:an och det blev helt stopp. Man bestämde att lossa bandvagnarna och larva till motell Vätterleden respektive Gyllene Uttern .
Bandvagnar från Gyllene Uttern flyttas under natten till ledningen vid Vätterleden och utgick därifrån såväl norrut som söderut. Samband och samverkar med polis, ambulans och Räddningstjänsten upprätthölls kontinuerligt.
Klockan 03.30 stängdes depån på Moliden för någon timmas sömn men 06.30 var man igång igen för att stämma av läget. Köerna började luckras upp, bandvagnarna kunde larvar tillbaka till Räddningstjänsten i Jönköping igen och insatsen avbröts. Tunggruppen transporterade därefter bandvagnarna till depån men eftersom en ny vädervarning om mer snö under torsdagen den 4 april var utlovad bestämdes det att ha bandvagnarna upplastade för eventuell ny insats
Stf Räddningschefen, Göran Melin, framförde sitt stora tack för FAK:s insatser vilket han också framförde i lokalradions P4-kanal.
Under onsdagen intervjuades kårchefen Bill Skoglund också av Expressen som slog upp en stor artikel om den lyckade insatsen där medlemmar från hela Jönköpings län deltog under ledning av sin alltid närvarande Kårchef.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-korde-ut-i-bandvagnar-vid-kaoset-pa-e4-blir-lite-putt/
Jag hoppas detta kan få andra län och räddningstjänster till att satsa på sin Frivilliga Automobilkår. Vi är utbildade, vi har på många ställen materiell kapacitet och vi har alltid personal som är beredda att sättas in.
Curt-Ove Jakobsson
Rikskårchef